تستر رنگ گوا

تستر رنگ گوا


تستر رنگ گوا

تستر رنگ گوا

در دنیای امروز، داشتن تجهیزات تخصصی از فاکتورهای مهم در تمایز شرکت‌ها و افراد است. تستر رنگ که در اصل همان ضخامت سنج می باشد نیز یکی از آنهاست. با توجه به اینکه امروزه سیستم‌های آموزشی پیشرفت بسیار زیادی کرده‌اند، سطح تخصص و مهارت افراد نیز به یکدیگر نزدیک شده است. اما هنوز خیلی از افراد و شرکت‌ها به تجهیزات تخصصی مجهز نیستند. در کارشناسی خودرو و رنگ بدنه، مهم‌ترین دستگاه مورد نیاز تستر یا همان ضخامت سنج خودرو می‌باشد.

تسترهای رنگ خودرو به دو دسته آهنربایی و دیجیتالی تقسیم می‌شوند. یکی از دغدغه متخصصان و کارشناسان این است که کدام دستگاه را خریداری نمایند. جواب این پرسش با توجه به برندهای متعددی که در بازار وجود دارند دشوار است، اما برخی نکات کلیدی هستند که هنگام خرید می‌توان رعایت کرد. در این مقاله قصد داریم این نکات را بررسی نماییم.

خرید ضخامت سنج مناسب از چندین جهت حائز اهمیت است: خرید دستگاه بی‌کیفیت علاوه بر اینکه منجر به ضرر مالی می‌شود، ممکن است اعتبار فرد به عنوان کارشناس و یا اعتبار شرکت را به خطر بیاندازد.

مشخصات دستگاه تستر رنگ آهنربایی مناسب

دستگاه آهنربایی، نسبت به تستر دیجیتال بسیار ساده‌تر بوده و نکات قابل بررسی کمتری دارد.

تستر رنگ آهنربایی

تستر رنگ آهنربایی

این دستگاه از یک خط کش آهنربایی و یک فنر تشکیل می‌شود. کیفیت فنر، عمر و کیفیت کارکرد تستر رنگ را مشخص خواهد کرد. فنر نباید خیلی سفت یا شل باشد. در برخی تسترهای آهنربایی یک پیچ تنظیم تعبیه شده که کاربر می‌تواند پس از مدتی که فتر شل شد، با استفاده از پیچ آن را سفت کند.

فنر با سفتی مناسب

سفتی فنر می بایست به شکلی باشد که بر سطوح بدون رنگ که در آن‌ها آهنربا دارای حداکثر نیرو است، خط کش اندازه‌گیری تا درجه آخر کشیده شود. اگر فنر بیش از حد سفت باشد، ممکن است دستگاه کارشناس به اشتباه بیندازد. زیرا در این صورت خط کش اندازه‌گیری حتی بر سطوح بدون رنگ بسیار کم کشیده می‌شود، که این نشانه سطوح دارای رنگ است.

اگر فنر شل باشد، کارشناس نخواهد توانست تفاوت سطح رنگ‌دار و بدون رنگ را تشخیص دهد زیرا خط کش تستر رنگ بر سطوح بدون رنگ ممکن است به راحتی کشیده شود.

 

کیفیت ساخت دستگاه تستر رنگ خودرو

کیفیت ساخت دستگاه تستر رنگ، از جمله فاکتورهای بسیار مهم در انتخاب و خریداری این دستگاه است. حین خرید آن باید دقت کنید که حین کشیده شدن فنر، هیچ گونه صدایی از آن به گوش نخورد. زیرا اگر کیفیت ساخت پایین باشد، ممکن است فنر حین کشیده شدن به دیواره تستر برخورد کند که در درازمدت منجر به خراب شدن تستر خواهد شد.

مشخصات دستگاه تستر رنگ دیجیتالی مناسب

تستر رنگ گواو

تستر رنگ گواو

دستگاه ضخامت سنج دیجیتالی، نوع مدرن‌تری از این دستگاه‌ها هستند که پیچیدگی‌های بیشتری دارند. در واقع تستر رنگ آهنربایی امروزه کارایی کمی در بحث کارشناسی خودرو دارند و تستر رنگ یا همان ضخامت سنج دیجیتالی، جایگزین آنها شده اند. کالیبراسیون این نوع دستگاه به منظور کارکرد صحیح آن، از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. همچنین دقت و سرعت بالا از دیگر ویژگیهای موذد نیاز تستر رنگ دیجیتالی یا همان ضخامت سنج می باشد، که در حال حاضر، موسسه کارشناسان خودرو بعنوان نماینده رسمی شرگت گواو، اقدام به عرضه این نوع ضخامت سنج دیجیتال در ایران می نماید.

تکرارپذیر بودن مقادیر تستر رنگ دیجیتالی

یکی از مهم‌ترین نکات در خرید تستر رنگ دیجیتالی، این است که مقادیر اندازه‌گیری شده توسط آن تکرارپذیر باشند. این یعنی با تکرار اندازه‌گیری روی یک سطح خاص، مقادیر نشان‌داده شده توسط دستگاه تغییر نکنند. برای انجام این تست کافیست قبل یا بعد از مرحله کالیبراسیون، روی یک سطح با ضخامت رنگ مشخص اندازه‌گیری انجام گردد. با تکرار اندازه‌گیری حداقل برای ۵ بار، نباید اعداد نشان‌داده شده توسط تستر رنگ تغییر قابل توجهی داشته باشند.

از دیگر نکات مهم در خرید تسترهای رنگ دیجیتالی، عملکرد آن‌ها در دماهای مختلف است. محیط کاری مناسب برای هر دستگاه در دفترچه آن قید شده است.

سخن پایانی

با توجه به حساسیت کارشناسی رنگ بدنه خودرو، واجب است که کارشناسان و شرکت‌ها هنگام خرید تستر رنگ، به تمام نکات ذکرشده در این مقاله دقت کنند. رعایت نکاتی که در این مقاله بازگو شده‌اند یک دستورالعمل کلی برای خرید دستگاهی مناسب و باکیفیت است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهسوالات تماسارتباط با ما