دستگاه ضخامت سنج چیست و چه کاربردی دارد؟

فروش دستگاه tg100

tg100


دستگاه ضخامت سنج

دستگاه ضخامت سنج tg100

دستگاه ضخامت سنج tg100

احتمالا شما هم تلاش کرده‌اید یک ماشین دست دوم را خریداری کنید و شک داشته‌اید که آیا ماشینی که قصد خرید آن را دارید، تصادف کرده است یا خیر؟ زیرا وقتی ماشینی تصادف می‌کند، صاحب ماشین آن را نزد صافکار می‌برد تا تعمیر شود و ظاهر درستی پیدا کند.
اکثر افراد هنگام فروش ماشین خود، این نکته را ذکر می‌کنند که ماشین در گذشته تصادف کرده است. اما متاسفانه برخی افراد نیز هستند که این نکته را نمی‌گویند تا بتوانند ماشین را با قیمت بالاتری به فروش برسانند.
به همین دلیل، کارشناسی خودرو پیش از خریدن آن یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید هنگام خرید ماشین دست دوم انجام دهید.

کاربرد دستگاه ضخامت سنج در کارشناسی خودرو

کارشناسی خودرو به این منظور انجام می‌شود که فرد دریابد آیا ماشینی که قصد خریداری آن را دارد، سالم است یا خیر، تشخیص رنگ‌شدگی ماشین در کارشناسی رنگ بدنه خودرو حائز اهمیت فراوانی است، زیرا به ما نشان می‌دهد که ماشین قبلا رنگ شده است یا خیر و این امر احتمال تصادفی بودن ماشین را بالا می‌برد. دستگاه ضخامت سنج یکی از ابزارهای مهم در کارشناسی خودرو است که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.

دستگاه ضخامت سنج چیست؟

دستگاه ضخامت سنج یا Thickness Gauge، یک دستگاه مهندسی دقیق جهت انجام تست اندازه‌گیری ضخامت بدون تخریب در شرایطی است که به سطح جسم دسترسی داشته باشیم. ضخامت سنج از جمله تجهیزات مهم و ضروری در صنایع مختلف به شمار می‌رود.
این دستگاه بیشتر در صنعت خودرو، جهت اندازه‌گیری ضخامت رنگ و تشخیص رنگ‌شدگی خودرو کاربرد دارد. ضخامت سنج برای اندازه‌گیری ضخامت سطوح آهنی یا غیرآهنی مانند پلاستیک و فلز نیز مناسب است.

 

چه کسانی از دستگاه ضخامت سنج استفاده می کنند؟

اما اگر بخواهیم کاربردهای ضخامت سنج را به طور دقیق‌تری بررسی کنیم، می‌توان افرادی را که از این دستگاه استفاده می‌کنند به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول افرادی هستند که رنگ را می‌سازند و با استفاده از انواع ضخامت سنج، می‌توانند ضخامتی که از رنگ روی سطح باقی می‌ماند را اندازه‌گیری کنند که این امر به طور مستقیم در کیفیت و قیمت رنگ تأثیرگذار خواهد بود.

دسته دوم نیز شامل اشخاصی است که قصد خرید ماشین کارکرده را دارند یا کارشان خرید و فروش ماشین است. این افراد می‌توانند با کمک دستگاه ضخامت سنج، رنگ‌شدگی بدنه ماشین را تشخیص داده و تصادفی بودن ماشین را تعیین نمایند.

دستگاه ضخامت سنج گواو mk50

دستگاه ضخامت سنج گواو mk50

انواع ضخامت سنج و نحوه کار با آن‌ها

روش سنتی اندازه‌گیری ضخامت اجسام، استفاده از کولیس می‌باشد. برای استفاده از کولیس باید نمونه‌ها را برش داد، که این امر منجر به تخریب نمونه می‌شود. امروزه می‌توان بدون تخریب و با استفاده از سیستم اولتراسونیک، به راحتی ضخامت همه اجسام (حتی آن‌هایی که ابعاد بزرگی دارند) را اندازه‌گیری کرد.

قلم کارشناسی خودرو

قلم کارشناسی خودرو در واقع نوعی مگنت است که تولید می‌شود تا ضخامت را بسنجد. اگر قلم دیر از بدنه جدا شود و تا آخرین لحظه به آن بچسبد، یعنی ماشین تاکنون رنگ نشده است.

دستگاه ضخامت سنج الکتراسونیک

دستگاه ضخامت سنج الکتراسونیک باید روی بدنه قرار گیرد تا بتواند ضخامت رنگ ماشین را تخمین بزند. اساس کار آن بدین شکل است که فرستنده پالس مغناطیسی را ارسال کرده، پالس از پوشش و رنگ عبور می‌کند تا به پایه رنگ می‌رسد. سپس پردازشگر ضخامت جسم را با انجام محاسباتی به دست می‌آورد.
از دیگر انواع ضخامت سنج می‌توان به ضخامت سنج‌های الکترومغناطیسی، ضخامت سنج جریان گردابی و قلم کارشناسی خودرو اشاره کرد.

سخن پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که دستگاه ضخامت سنج چیست، چه کاربردها و انواعی دارد و در چه صنایعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر قصد خرید خودروی دست دوم یا کارکرده را دارید، می‌توانید این دستگاه را خریداری کرده و جهت تعیین تصادفی بودن ماشین، از آن استفاده نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهسوالات تماسارتباط با ما